چه‌موقع گلویتان مشکلی دارد؟

 

براي همه افراد پيش مي آيد که به دليل سرماخوردگي دچار گلو درد شوند. در واقع گلودرد، خشکي گلو، دفع خلط از گلو و غيره جزو مشکلات رايج در بين مردم است. اما برخي مواقع گلودرد طولاني مدت، گرفتگي صدا و غيره جزو مواردي است که بايد با پزشک در ميان گذاشته شوند.

 

در حالت عادي، گلودرد امري طبيعي مي باشد و با برطرف شدن عامل آن بهبود مي يابد، اما زماني که گلودرد طولاني شده و در يک قسمت ثابت گلو باقي مي ماند، بايد به پزشک متخصص گوش، حلق و بيني مراجعه کنيد. به خاطر اينکه اين طولاني شدن از عوامل متعددي ناشي مي شود. عواملي مانند آفت و ديگر مشکلات مربوط به بيماري هاي گوش، حلق و بيني يا حتي سرطان در اين مشکل دخالت دارند.

 

اما در همه موارد، گلودردي که بيش از 10 روز طول مي کشد نياز به مراجعه به پزشک متخصص دارد. توجه داشته باشيد که نبايد چنين علائمي ناديده و بي اهميت انگاشته شوند، بخصوص در بين افرادي که عادت به مصرف الکل و سيگار دارند، زيرا اين دو عامل خطر بروز سرطان هاي گوش، حلق و بيني را افزايش مي دهد.

 بهتر است بدانيد که تب همراه با گلودرد عامل نگران کننده اي نيست. بلکه برعکس، تب علامت اين است که بدن در حال مقابله با التهابي مانند آنژين يا ورم ناي است.

 

 

گرفتگي و خشونت صداي طولاني مدت

 

وجود آنژين يا بيماري گوش، حلق و بيني مي تواند باعث تغيير موقتي صدا مي شود. در اين صورت ممکن است فرد دچار گرفتگي جزئي صدا، تغيير لحن و يا گرفتگي کامل صدا شود. اما زماني که تغييرات ايجاد شده در صداي فرد بيش از 10 روز طول بکشد و صدا به حالت عادي برنگردد، در اين صورت بايد حتما به پزشک متخصص مراجعه کند. به خاطر اينکه تغييرات طولاني مدت صدا مي تواند علامت لارنژيت مزمن (بيماري تارهاي صوتي) يا سرطان حنجره باشد.

 

 

پابرجا بودن گره و غده

 

غده يا گره به شکل يک حباب کوچک، دردناک يا بدون درد روي گردن ايجاد مي شود. ممکن اين گره به دليل وجود مشکلات دنداني، گريپ يا آنژين به وجود بيايد.

 

وجود خون در ترشحات و خلط گلو حتما بايد مورد بررسي پزشک قرار گيرد. به خاطر اينکه خون موجود در خلط مي تواند از گلو، ريه ها يا مجاري تنفسي ناشي شود

 

اما اگر بيش از سه هفته باقي بماند، با پزشک متخصص گوش، حلق و بيني دکتر مهدي احمدي مشورت کنيد. چون گره هايي که از بين نمي روند، بدون درد هستند و ممکن است علامت وجود بيماري هاي مزمن گوش، حلق و بيني، مشکلات لنفاوي يا سرطاني مانند سرطان لنفوم يا سرطان خون باشند. حتما به پزشک مراجعه کنيد تا بررسي هاي لازم براي تشخيص عامل اين مشکل انجام شود.

 

 

ناراحتي طولاني مدت در حين بلع

 

ممکن است همه ما به دليل سرماخوردگي و گلودرد حتي در غورت دادن آب دهان نيز دچار ناراحتي شويم. اين مسئله طبيعي است و با برطرف شدن سرماخوردگي از بين مي رود. ولي مشکل بلع، درد يا ناراحتي طولاني مدت در حين بلع که هميشه در يک ناحيه ايجاد مي شود جزو علائمي است که نبايد ناديده گرفته شود. چون مشکل بلع مي تواند علامت بيماري هاي عصبي مانند بيماري پارکينسون باشد. در بين افراد سالمندي که دچار اين مشکل هستند، ممکن است پاي مشکل ديورتيکوليت مري در ميان باشد.

 

 

سرفه هاي ممتد

 

سرفه الزاما نشان دهنده مشکل خاصي نيست. اما زمانيکه بيش از دو تا سه ماه سرفه کرديد حتما به پزشک مراجعه کنيد. البته قبل از نگران شدن و فکر کردن به بيماري هاي جدي ممکن است اين سرفه ها به ورم ناي ويروسي، سياه سرفه، ذات الريه يا بيماري لژيونلوز مربوط شود.در هر صورت نياز به بررسي پزشک متخصص وجود دارد.

 

 

خلط خوني

 

وجود خون در ترشحات و خلط گلو حتما بايد مورد بررسي پزشک قرار گيرد. به خاطر اينکه خون موجود در خلط مي تواند از گلو، ريه ها يا مجاري تنفسي ناشي شود. عوامل متعددي در بروز اين مشکل دخالت دارند. ممکن است مشکل به التهاب گلو، زخم در ريه ها به دليل بيماري هاي تنفسي مانند سل يا سرطان ريه مربوط شود.