پرکاری تیرویید و چاقی در سالمندان

 

 

پرکاري تيروئيد باعث افزايش وزن بعضي از سالمندان مي‌شود

 

يک فوق تخصص غدد و متابوليسم گفت: بعضي از سالمندان مبتلا به پرکاري تيروئيد، نه تنها کاهش وزن پيدا نمي‌کنند، بلکه وزنشان بيشتر هم مي‌شود.

 

دکتر حسن گنجي‌زاده زواره در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا منطقه لرستان، اظهار کرد: گاهي اوقات باورهاي رايجي درباره تيروئيد وجود دارد که کاملا اشتباه است.

 

وي با بيان اينکه بيشتر بيماراني که تيروئيدشان مشکل دارد، گواتر (بزرگي غير طبيعي تيروئيد) ندارند، اضافه کرد: در بسياري از موارد گواتر در بيماراني ديده مي‌شود که تيروئيدشان نه کم‌کار است و نه پرکار،اما به هر حال، گواتر علامت مهمي است و براي شناخت علت و درمانش بايد هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کرد.

 

گنجي‌زاده تصريح کرد: چنانچه فردي داراي تيروئيد کم‌کاراست، به آساني نمي‌تواند وزن کم کند اما اگر مشکل تيروئيد در اين افراد درمان شود و با نظر پزشک خود رژيم بگيريد و تحرکشان را بيشتر کنند، نه تنها اوضاع تيروئيدتان بهتر مي‌شود بلکه اضافه وزنشان نيز کاهش مي‌يابد.

 

وي با بيان اينکه برخي افراد معتقدند چون به عارضه پرکاري تيروئيد مبتلا هستند به افزايش وزن دچار نمي‌شوند، افزود:اين مهم درست نيست چرا که بعضي از سالمندان مبتلا به پرکاري تيروئيد، نه تنها کاهش وزن پيدا نمي‌کنند، بلکه وزنشان بيشتر هم مي‌شود.

 

گنجي‌زاده بيان کرد: خيلي‌ها مشکل تيروئيدشان موقتي است و طبيعتاً درمان آنها کوتاه مدت است؛ به عنوان مثال بعضي خانم‌ها بعد از حاملگي دچار التهاب تيروئيد مي‌شوند و بعد از يک درمان موقت، حالشان خوب مي‌شود و ديگر نيازي به مصرف دارو ندارند.

 

اين فوق تخصص غدد و متابوليسم با تاکيد براينکه  توده سرطاني فقط  در بين 5 تا 10 درصد بيماراني که توده‌اي در تيروئيدشان لمس مي‌شود وجود دارد، اضافه کرد: اين که آيا جنس آن توده، سرطاني هست يا نه، فقط پزشکبا نمونه‌برداري از توده آن را تشخيص مي‌دهد.

 

وي با اشاره به اينکه برخي افراد معتقدند که بيماري‌هاي تيروئيد مختص خانم‌هاي مسن است، افزود: البته احتمال بروز مشکلات تيروئيد بين 20 تا 25 درصد در زنان بالاي60 سال وجود دارد اما دليلي نيست که مابقي بانوان از اين عارضه در امان باشند.

 

گنجي‌زاده با تاکيد براينکه بيماري‌هاي تيروئيد در زنان بيشتر ديده مي‌شود،يادآورشد: بيماري تيروئيد در بانواني که سنشان بالا مي‌رود و يا سيگاري مي‌کشند و مخصوصاً پس از زايمان بيشتر ديده مي‌شود.

 

وي با اشاره به اينکه بيشتر مشکلات تيروئيد، مادرزادي است و طبيعتاً احتمال اين که يک مشکل تيروئيدي را بين اعضاي يک خانواده ببينيم، زياد بوده ضمن اين که اگر در منطقه‌اي، دسترسي به يد کم باشد، احتمال بروز مشکلات تيروئيدي بين ساکنان آن منطقه نيز بيشتر مي‌شود، تصريح کرد: اين جور مسائل، بعضي‌ها را به اين اشتباه انداخته که بيماري‌هاي تيروئيدي بين اعضاي يک خانواده يا بين ساکنان يک منطقه، از يکي به ديگري، سرايت مي‌کند، اما جامعه پزشکي قاطعانه عنوان مي‌کند که بيماري‌هاي تيروئيد واگير ندارند.

 

بهترين فوق تخصص غدد در تهران: براي اطمينان از سلامت بهترين کار اين است که از سن 35 سالگي به بعد، هر 5 سال يک‌بار آزمايش خون بدهيم تا هورمون‌هاي تيروئيدمان کنترل و معلوم شود تيروئيدمان مشکلي دارد يا ندارد.