آلرژی‌زاهای خانگی را بشناسید

 


يکي از انواع آلرژي که سيستم ايمني برخي افراد نسبت به عوامل محيطي واکنش بيشتري نشان مي‌دهد آلرژي‌زاهاي خانگي است و در نتسجه آن مراجعه به دکتر مهدي احمدي و يا متخصص گوش و حلق ديگر. اين واکنش‌ها با علائم خاصي همراه است که ما با انواع حساسيت‌ها از آن نام مي‌بريم.

 

زمينه وراثتي در اين خصوص نقش دارد و البته عوامل محيطي هم در بروز حساسيت موثر است.

 

 

 

علل افزايش شيوع آلرژي در جهان چيست؟

 

زايمان به روش سزارين، مصرف شيرخشک يا شير گاو، تغيير شيوه زندگي و زندگي شهر نشيني و تغذيه از مواد غذايي کارخانه‌اي.

 

 

انواع آلرژي کدام است؟

 

آلرژي‌هاي تنفسي ناشي از استنشاق و ورود مواد حساسيت‌زاي موجود در هوا که از بيني تا ريه را مي‌تواند در گير کند. عوامل استنشاقي به دو دسته تقسيم مي‌شود. عوامل فصلي که در فصل خاص مشکل ايجاد مي‌کند که اين عوامل در هوا وجود دارد. عوامل دائمي که در منزل هستند. آلرژي استنشاقي روي سيستم تنفسي تاثيرگذار است. ضمن اين که روي پوست و مخاط هم اثرگذار است.

 

 

آلرژي، بيشتر چه کساني را درگير مي‌کند؟

 

آلرژي بيشتر کودکان را درگير مي‌کند. عوامل آلرژي‌زا داخل منزل عبارتند از: ذرات سوسک، حشره‌اي به نام مايت و گازهاي درون منزل مثل سوخت فسيلي، پشم، پر، چوب و... که در وسايل منزل يافت مي‌شود. اين موارد در تمام طول سال، فرد را تحريک مي‌کند. بويژه در شب‌ها بيشتر وارد دستگاه تنفسي مي‌شود.

 

 

در مورد مايت‌ها توضيح مي‌دهيد؟

 

مايت‌ها حشراتي هستند از خانواده کنه. بدن آنها سه دهم ميلي‌متر قطر دارد. ذرات بدن و مدفوع آنها وارد هوا و محيط زندگي مي‌شود. هر قدر خانه کهنه‌تر و سنتي‌تر باشد غلظت مايت‌ها بيشتر است. اين موجودات در قالي، موکت، محيط گرم و مرطوب زندگي مي‌کنند و تکثير مي‌شوند.

 

 

چگونه مي‌توان با مايت‌ها مبارزه کرد؟

 

سمپاشي عادي روي آنها اثر نمي‌گذارد و بايد با رعايت بهداشت محيط مي‌توانيم به اين هدف برسيم. خانه‌ها بايد روزانه دو سه ساعت هواگيري شوند. بعلاوه جوشاندن آب نبايد در خانه زياد صورت گيرد؛ زيرا رطوبت داخل منزل را بالا مي‌برد. ملحفه‌ها نيز بايد هفته‌اي يکبار با ماشين لباسشويي با حرارت 60?درجه سانتي‌گراد شسته شوند و مقابل نور خورشيد قرار بگيرند. مايت‌ها با چنگال‌هاي خود به الياف مي‌چسبند و با شست وشوي عادي با دست از بين نمي‌روند. پس نبايد به کودکي که آلرژي دارد، عروسک پشمالو بدهيم، چون مايت‌ها در اين عروسک‌ها رشد و تکثير مي‌يابند. سمپاشي سالانه به منظور از بين بردن سوسک‌ها و بستن سوراخ فاضلاب براي وارد نشدن سوسک نيز اهميت دارد.