وقتی تیروئید بلای جان تان می شود!

 

آيا هر روز بيشتر از روز قبل احساس خستگي مي‌کنيد؟ در تمركز و فعاليت‌هاي مغزي خود با مشکل رو‌به‌رو شده‌ايد؟ افزايش وزن، احساس لرزش يا ريزش مو داريد؟ از عوارضي مانند بي‌قراري، تعرق زياد بدن و اضطراب رنج مي‌بريد؟ غده تيروئيد، در تمام اين عوارض مي‌تواند نقش داشته باشد. اين غده، تنظيم‌کننده تمام بخش‌هاي بدن است و گاهي اوقات دچار اختلال مي‌شود؛ درمان مناسب و به‌موقع منجر به بهبود وضعيت بدن و جلوگيري از مشکلات و بيماري‌هاي جدي‌تر مي‌شود. اگر اين علائم را داريد و مي‌خواهيد اطلاعات بيشتري راجع به تيروئيد و درمان اختلالات آن داشته باشيد به شما پيشنهاد مي‌کنيم اين مطلب را بخوانيد.

 

 

 

تيروئيد چيست؟

 

تيروئيد غده‌اي پروانه‌اي شکل در اطراف گردن است که با ترشح هورمون‌هايي براي کنترل سرعت متابوليسم بدن، انرژي را به سلول‌هاي بدن منتقل مي‌کند. بيماري تيروئيد، مي‌تواند با تغيير در ميزان ترشح هورمون‌ها، باعث کاهش يا افزايش سوخت‌و‌ساز بدن شود و  علائم و مشکلات متفاوتي در بدن ايجاد مي‌کند.

 

 

علائم اختلال در کارکرد تيروئيد

 

هر نوع اختلال در کارکرد غده تيروئيد مي‌تواند آثار بدي روي سلامت شما بر جاي بگذارد. شايد اگر بدانيد اختلال در عملکرد اين غده چه علائمي دارد، بهتر مي‌توانيد از عهده مشکلات‌تان برآييد و آنها را حل کنيد. در اين مطلب مهم‌ترين علائم اختلال در عملکرد تيروئيد از ديد بهترين فوق تخصص غدد در تهران را به شما مي‌گوييم.

 

 

افزايش يا کاهش وزن

 

تغيير بي‌دليل وزن بدن، شايع‌ترين نشانه بدکاري غده تيروئيد است. افزايش وزن بدن، به‌دليل کاهش ميزان ترشح هورمون‌هاست که به اين وضعيت کم‌کاري تيروئيد مي‌گويند. اگر تيروئيد بيش از حد نياز بدن، هورمون ترشح کند، باعث کاهش وزن شده و به اين حالت پرکاري تيروئيد گفته مي‌شود.

 

 

ورم در اطراف گردن

 

ورم و بزرگ شدن گردن، بيانگر کارکرد نادرست غده تيروئيد است. پرکاري و کم‌کاري تيروئيد منجر به بيماري گواتر مي‌شود. گاهي تورم اطراف گردن، ناشي از سرطان تيروئيد يا ايجاد غدد سرطاني يا توده‌هايي است که داخل غده تيروئيد رشد مي‌کنند و ربطي به عملکرد خود تيروئيد ندارند.

 

 

 

 

تپش قلب يا تغيير ضربان قلب

 

هورمون‌هاي تيروئيد بر تمام اعضاي بدن، حتي بر سرعت تپش قلب اثر مي‌گذارند. کساني که دچار کم‌کاري تيروئيد مي‌شوند، متوجه کاهش ضربان قلب خود مي‌شوند. در مقابل، پرکاري تيروئيد منجر به افزايش ضربان قلب مي‌شود؛ همچنين فشار‌خون را بالا برده و فرد احساس تپش قلب مي‌کند.

 

 

تغيير در سطح انرژي و روحيات

 

با کم‌کاري تيروئيد فرد احساس کسالت، خستگي و افسردگي مي‌کند. با پرکاري تيروئيد علائمي مثل اضطراب، مشکلات خواب، بي‌قراري و تحريک‌پذيري در فرد ظاهر مي‌شود.

 

 

ريزش مو

 

ريزش مو نشانه ديگري از عدم تعادل هورمون‌هاي تيروئيد در بدن است. هم پرکاري و هم کم‌کاري تيروئيد منجر به ريزش مو مي‌شوند. در اکثر مواقع با درمان اختلالات هورموني، موهاي بيمار دوباره رشد مي‌کنند.

 

 

 

احساس سرما يا گرماي بيش از حد

 

اين بيماري، توانايي بدن در تنظيم دما را مختل مي‌کند. افرادي که کم‌کاري تيروئيد دارند، بيش از حد احساس سرما مي‌کنند و افرادي که پرکاري تيروئيد دارند، احساس گرما و تعرق بيش از حد مي‌کنند.

 

 

علائم ظاهري کم‌کاري تيروئيد

 

خشکي پوست و شکنندگي ناخن‌ها، احساس کرختي و سوزن‌سوزن شدن دست‌ها، يبوست و قاعدگي نامنظم از‌جمله ديگر علائم کم‌کاري تيروئيد است.

 

 

ساير علائم پرکاري تيروئيد

 

ضعف عضلاني و لرزش دست، مشکلات بينايي، اسهال و قاعدگي نامنظم هم از ديگر علائم پرکاري تيروئيد است که بايد به آن توجه داشته باشيد.

 

 

يائسگي ‌يا اختلال تيروئيد؟

 

از آنجايي که اختلال تيروئيد مي‌تواند منجر به نامنظم شدن دوره قاعدگي در خانم‌ها شود، علائم اين بيماري بعضا با شروع دوره يائسگي اشتباه گرفته مي‌شود. با انجام يک آزمايش خون ساده مي‌توان علت بروز اين بي‌نظمي را به‌راحتي تشخيص داد.