چه کسانی بیشتر به تیرویید مبتلا می‌شوند؟

 

 افرادي که احتمال ريسک بالاتري دارند، بايد هر چند وقت يک بار آزمايش دهند. کم‌کاري تيروئيد در زنان بالاي ??سال شايع است. اما پرکاري تيروئيد هم در زنان و هم در مردان بالاي ??سال رخ مي‌دهد. سابقه خانوادگي بيماري، شانس ابتلا به اين عارضه را افزايش مي‌دهد.

 

 

 

آزمايش تورم گردن

 

شما مي‌توانيد با ارزيابي دقيق گردن خود در آينه هرگونه بزرگ شدن غده تيروئيد را تشخيص دهيد و به‌موقع به پزشک و بهترين فوق تخصص غدد در تهران مراجعه کنيد. براي اين آزمايش بايد سرتان را به عقب و رو بالا نگه داريد. يک ليوان آب بنوشيد و زماني که آب را فرو مي‌دهيد، ورم را زير سيب آدم و بالاي استخوان ترقوه بررسي کنيد. در صورت مشاهده هرگونه ورم و برآمدگي فورا به پزشک مراجعه کنيد.

 

 

 

تشخيص اختلالات تيروئيد

 

با انجام يک آزمايش ساده خون  ميزان هورمون محرک تيروئيد (TSH) سنجيده مي‌شود.TSH  يکي از اصلي‌ترين هورمون‌هايي است که عملکرد غده تيروئيد را تنظيم مي‌کند. اگر ميزان TSH  بالا بود، معمولا به اين معناست که غده تيروئيد شما کم‌کار است و اگر ميزان TSH  پايين بود، يعني غده تيروئيد شما پر‌کار است. البته پزشکان با انجام اين آزمايش، ساير هورمون‌هاي تيروئيد را نيز بررسي مي‌کنند. گاهي از عکسبرداري و نمونه‌گيري از غده تيروئيد نيز کمک گرفته مي‌شود.

 

 

 

بيماري هاشيموتو را دست‌کم نگيريد

 

شايع‌ترين علت شيوع کم‌کاري تيروئيد، بيماري هاشيموتو است. در اين بيماري، سيستم ايمني بدن به غده تيروئيد حمله مي‌کند و باعث آسيب ديدن آن و در‌نتيجه عدم ترشح هورمون به ميزان کافي مي‌شود. اين بيماري به شکل وراثتي در خانواده ‌ها مشاهده مي‌شود.

 

 

 

شايد هيپوفيزتان کم‌کار شده!

 

گاهي کم‌کاري تيروئيد به‌علت ترشحات غده هيپوفيز در مغز رخ مي‌دهد. اين غده توليدکننده هورمون محرک تيروئيد است که آن را به کار وا مي‌دارد. اگر به هر دليلي هيپوفيز به ميزان کافي TSH  ترشح نکند، سطح هورمون‌هاي تيروئيد افت مي‌کند.

 

 

رابطه سندرم گريوز و اختلال تيروئيد

 

يکي ديگر از علل اصلي پرکاري تيروئيد، سندرم گريوز است. اين سندرم يک اختلال خود‌ايمني است، يعني سيستم ايمني بدن عليه سلول‌‌ها و بافت‌هاي غده تيروئيد عمل کرده، به آنها حمله مي‌کند و باعث ترشح بيش از حد هورمون‌هاي تيروئيد مي‌شود. از اصلي‌ترين نشانه‌هاي اين بيماري ورم عضلات چشم و بافت‌هاي آن است. پرکاري تيروئيد مي‌تواند نتيجه ترشحات نودول‌هاي تيروئيد باشد. اين نودول‌ها داخل غده تيروئيد رشد مي‌کنند و گاهي هورمون‌هاي تيروئيد را ترشح مي‌کنند. نودول‌هاي بزرگ مي‌توانند منجر به گواتر شوند.

 

 

اين احتمال را هم بررسي کنيد

 

سرطان تيروئيد يک بيماري نادر است و نرخ مرگ و مير پاييني دارد. علائم اصلي اين بيماري، شکل‌گيري يک توده يا تورم در اطراف گردن است. تنها ?درصد از نودول‌هاي تيروئيد سرطاني مي‌شوند. هنگامي که سرطان تيروئيد تشخيص داده مي‌شود، اغلب از جراحي يا درمان به روش يد راديواکتيو يا در برخي موارد، از پرتودرماني خارجي کمک گرفته مي‌شود.

 

 

عوارض اختلالات تيروئيد

 

در صورتي که کم‌کاري تيروئيد به‌موقع درمان نشود، مي‌تواند باعث افزايش سطح کلسترول خون شده و احتمال بروز سکته مغزي و حمله قلبي را بالا ببرد. در موارد حاد، ميزان بسيار کم هورمون تيروئيد مي‌تواند موجب از دست دادن هوشياري شده و با کاهش دماي بدن، جان بيمار را به‌خطر بيندازد. کم‌کاري تيروئيد،  به مشکلات جدي قلبي و پوکي استخوان مي‌انجامد.

 

 

 

 درمان کم‌کاري تيروئيد

 

اگر تشخيص داده شود که کم‌کاري تيروئيد داريد، بايد با تجويز پزشک متخصص قرص‌هاي حاوي هورمون تيروئيد بخوريد که با استفاده از آنها معمولا بيمار در کمتر از چند هفته بهبود پيدا مي‌کند. درمان بلندمدت باعث افزايش انرژي بدن، کاهش سطح کلسترول اضافي و کاهش تدريجي وزن مي‌شود. افرادي که دچار اين عارضه هستند معمولا بايد تا آخر عمر از داروهاي کنترل هورمون تيروئيد استفاده کنند.

 

 

درمان پرکاري تيروئيد

 

رايج‌ترين روش درمان پرکاري تيروئيد، استفاده از داروهاي ضدتيروئيد است که هدف آنها کاهش سطح هورمون‌هاي ترشح شده توسط تيروئيد است. اين عارضه با مصرف دارو و با تجويز متخصص به‌تدريج برطرف مي‌شود. اما برخي افراد بايد دوره درمان طولاني‌تري را سپري کنند. داروهاي ديگري نيز همزمان براي کاهش ضربان قلب و کاهش لرزش بدن تجويز مي‌شوند. گزينه ديگر، استفاده از روش درماني يد راديواکتيو است که غده تيروئيد را ظرف مدت ? تا ??‌هفته از‌بين مي‌برد. در صورتي که به هر نحوي غده تيروئيد از بين برود، بيمار بايد مصرف قرص‌هاي توليدکننده هورمون تيروئيد را آغاز کند.

 

 

درمان تيروئيد از طريق جراحي

 

با بيرون آوردن غده تيروئيد از طريق جراحي مي‌توان پرکاري تيروئيد را درمان کرد. اما تنها در صورتي از اين روش استفاده مي‌شود که داروهاي ضدتيروئيد موثر واقع نشود يا گواتر بزرگ باشد. جراحي براي بيماراني که در غده تيروئيد خود نودول‌هاي کوچک دارند نيز پيشنهاد مي‌شود. از زماني که تيروئيد از بدن خارج مي‌شود، بيمار بايد مکمل‌هاي روزانه هورمون تيروئيد مصرف کند تا افت کارکرد تيروئيد جبران شود.