دیابت بیخ گوش شماست

 
يک متخصص تغذيه و رژيم درماني گفت: مصرف بيش از حد فراورده هاي گوشتي مي تواند زمينه بروز بيماري هايي همچون ديابت و نقرس را فراهم کند.

 

به گزارش آکاايران: پيام فرح بخش فارسي متخصص تغذيه و رژيم درماني،  اظهار داشت: ديابت نوع ?( اکتسابي) ، عارضه اي است که معمولا در سنين بالاي ?? سال شايع بوده و فقدان پاسخگويي مناسب سلول ها به انسولين ترشح شده از لوزالمعده منجر به بروز اين بيماري مي شود.

 

وي در خصوص ارتباط بيماري ديابت نوع ? با شيوه ناسالم زندگي،ابراز داشت: اضافه وزن ناشي از مصرف غذاهاي چرب و شيرين به صورت غير مستقيم عاملي براي ديابت اکتسابي است. همچنين عدم فعاليت فيزيکي و سابقه ژنتيکي از جمله عوامليست که مي تواند فرد را در معرض اين بيماري و مراجعه به ليست پزشکان متخصص قرار دهد.

 

اين متخصص تغذيه و رژيم درماني در خصوص رابطه علت و معلولي مصرف گوشت قرمز با ديابت اکتسابي، تصريح کرد: مصرف گوشت قرمز به تنهايي منجر به بيماري ديابت نشده اما به دليل دارابودن چربي هاي زياد، مصرف بيش از حد آن مي تواند در درازمدت، فرد را با مشکل اضافه وزن و در نهايت ديابت نوع ? مواجه کند.

 

وي در رابطه با عوارض ديگر مصرف بيش از حد گوشت قرمز، اذعان کرد: مهمترين عارضه گوشت قرمز، بالا بردن اسيد اوريک بوده که به دليل پروتيين بالا، اضافه بار کليوي به فرد تحميل کرده و در نهايت منجر به بيماري نقرس مي شود.

 

فرح بخش با بيان اينکه اکنون سن خطر ابتلا به بيماري ديابت کاهش يافته است، عنوان کرد: در گذشته اين عارضه تنها افراد بالاي چهل سال را درگير مي کرد، اما متاسفانه امروزه با گسترش اضافه وزن در بين نوجوانان، شاهد افزايش شيوع اين بيماري در ميان آنها هستيم.

 

وي نسبت به مصرف فراورده هاي گوشتي همچون سوسيس و کالباس هشدار داد و گفت: در اين فراورده از مواد افزودني نامطلوب استفاده مي شود، بنابراين وجود اين مواد مضر در بدن باعث عدم سازگاري و در نهايت منجر به عوارضي همچون مشکلات قلبي عروقي، فشار خون و ديابت مي شود.

 

اين متخصص تغذيه يادآور شد: اصلاح الگو هاي مصرف، تغيير سبک زندگي و جايگزين کردن پروتئين گياهي همچون سويا مي تواند راهکار مناسبي براي رفع اين معضل باشد و تاثير بسزايي در کاهش اضافه وزن و عوارض ناشي از آن داشته باشد.