خانم‌ها نامنظمی قاعدگی را جدی بگیرند

 

 يک ماما تاکيد کرد که خانم‌ها نامنظمي قاعدگي خود را جدي بگيرند.

 

 

 

فريبا اسدي اظهار کرد: قاعدگي در خانم‌ها بر اساس نظم و ترتيب مشخصي رخ مي‌دهد، اما زماني‌که از اين نظم و قاعده خارج شود مي‌گوييم فرد دچار بي‌نظمي قاعدگي شده است.

 

وي با تاکيد بر اينکه يکي از علل شايع نامرتبي قاعدگي ژنتيک است، تصريح کرد: چاقي، استرس، بيماري‌هاي زمينه‌اي و انواع کيست‌هاي تخمدان از علل اصلي بي‌نظمي قاعدگي است.

 

اسدي درباره کيست‌ هاي تخمدان تصريح کرد: يکي از علل شايع بي‌نظمي قاعدگي و ناباروري، وجود کيست‌هاي تخمدان و تخمدان پلي‌کيستيک است که با انجام سونوگرافي و آزمايش‌هاي هورموني نوع آن مشخص مي‌شود.

 

وي عنوان کرد: در صورتي‌که علت نامرتبي قاعدگي، کيست‌هاي تخمدان باشد بايد به سرعت درمان شوند تا از بروز مشکل در باروري پيشگيري شود.

 

اين کارشناس مامايي خاطرنشان کرد: تغييرات آب و هوا، سوءتغذيه، ژنتيک، انجام انواع جراحي‌ها و بيماري‌هايي نظير تيروئيد و قندخون از علل ديگر ابتلا به بي‌نظمي در قاعدگي است.

 

وي تصريح کرد: اگر فردي داراي سيکل منظم و مشخص بوده اما به تازگي نامرتبي در قاعدگي را تجربه مي‌کند، حتما بايد به پزشک متخصص غدد و زنان مراجعه کرده تا علت آن مشخص و درمان شود.

 

اسدي يادآور شد: در مواردي وارد شدن شوک به خانم‌ها مي‌تواند منجر به بر هم ريختن هورمون‌ها و در نتيجه از بين رفتن نظم قاعدگي شود.

 

وي در پايان به خانم‌ها توصيه کرد: زندگي آرام، تغذيه مناسب و انجام چکاپ‌هاي ساليانه تأثير بسياري در داشتن سيکل منظم قاعدگي دارد