برای کم کردن درد نقرس چه غذاهایی بخوریم؟

 يک مطالعه جديد نشان داده که با تغذيه درست ميتوان درد نقرس را تا حد زيادي کنترل کرد. نقرس نوعي بيماري مفصلي است که بدنبال افزايش سطح اسيد اوريک خون ايجاد شده و خود را بصورت درد شديد و تورم مفصل بخصوص مفصل شست پا نشان ميدهد. در دهه هاي اخير شيوع اين بيماري در حال افزايش است.

 

مطالعات قبلي نشان داده که نوعي رژيم غذايي که به آن DASH ميگويند (مخفف Dietary Approaches to Stop Hypertension ) ميتواند سطح اسيد اوريک خون را پايين بياورد. اين رژيم غذايي همانطور که از نامش پيدا است در اصل به منظور کاهش فشار خون و کنترل بيماري هاي قلبي عروقي مورد استفاده قرار ميگيرد و اساس آن استفاده بيشتر از ميوه و سبزيجات و دانه هاي روغني و غلات سبوس دار و کاهش مصرف نمک و شکر و گوشت قرمز و گوشت هاي فراوري شده است.

 

محققان در ليست پزشکان متخصص ميگويند رژيم غذايي DASH حاوي پورين بسيار کمي است. پورين ماده اي است که در بدن به اسيد اوريک تبديل ميشود. از طرف ديگر ويتامين سي موجود در ميوه و سبزيجات ميتواند به دفع اسيد اوريک از بدن کمک کند.

 

در تحقيق جديد محققان دانشگاه هاروارد اطلاعات پزشکي بيش از 44 هزار مرد با سن 75-40 سال که سابقه اي از نقرس نداشتند را به مدت 26 سال مورد مطالعه قرار دادند. در اين مدت 1700 نفر به نقرس مبتلا شدند. بررسي نشان داد که ميزان ابتلا به نقرس در آنهايي که از رژيم غذايي ياد شده استفاده کرده بودند کمتر از ديگران بود. محققان ميگويند در کساني هم که به بيماري نقرس مبتلا هستند رژيم غذايي DASH ميتواند علائم نقرس و شدت حملات آن را کاهش دهد.

 

نتايج اين تحقيق در شماره ماه مي 2017 مجله BMJ منتشر شده است.