ایدز : طاعون مدرن

اپیدمی ایدز اواخر  1970 از اوگاندا شروع شد. تا سال 1977 بیش از 30 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس اچ.آی.وی آلوده شدند که منجر به ایدز شد. در گروه سنی 15 تا 50 سال از هر صد نفر، یک نفر به علت روابط جنسی درگیر شده است . در ترکیب این 30 میلیون نفر، 1.1 میلیون نفر کودکان زیر 15 سال هستند.
اچ.آی.وی/ ایدز عمدتا بیماری است که از راه روابط جنسی منتقل می شود اما میتواند در اثر تماس با خون آلوده ، سرنگ های تزریقی و و یا از مادر باردار به نوزاد منتقل شود.  اچ.آی.وی سیستم ایمنی بدن انسان را تخریب می کند و قربانی در برابر بیماری های عفونی بی دفاع می ماند که می تواند منجر به مرگ شود. از لحاظ ثروت و درآمد ، ایدز همراه فقر جهانی و ملی است . بیش از نود درصد افراد مبتلا به ایدز در جهان سوم زندگی می کنند. بسیاری از آنها از بیماری خود مطلع نیستند. در زامبیا و مالاوی درصد واگیر در  مراکز دندانپزشکی پیش دبستانی بیست و پنج درصد است، در حالی که در فرانکیستون و بوتسوانا این میزان چهل درصد گزارش شده است . در شهر مومبای هند ، درصد انتقال بیماری بین کارگران جنسی  بالای 51 درصد ثبت شده است . در بسیاری از کشورهای افریقایی درصد خطر مرگ ناشی از بیماری در میان جوانان سی درصد است .
در آسیا و آفریقا دوره زندگی مبتلایان به ایدز عموما کمتر از اروپای غربی و شمال آمریکا است و نشان دهنده وضعیت پایین سلامتی عمومی،  بیشترین میزان عوامل عفونی زیست محیطی و  عدم دسترسی به مراقبت های پزشکی گرانقیمت است.
قیمت داروهای اچ.آی.وی / ایدز  پنج شرکت عمده داروسازی ، در سال 2000 شکسته شد اما انتظار می رود که در صحرای آفریقا که هفتاد درصد از کل مبتلایان جهان در آن منطقه زندگی می کنند آثار محدودی داشته باشد . آثار دارویی به رژیم غذایی متعادل و کافی بستگی دارد که اغلب ناممکن است چرا که غذا در دسترس نیست و یا بسیار گران است . به علاوه، درمان ایدز عموما نیازمند رژیم دارویی جدی است که با وجود عدم عرضه مناسب ناممکن است. به علاوه بسیاری از افراد اچ.آی.وی مثبت در اثر عوامل دیگری از جمله ذات الریه و به علت کمبود پزشک و  حمله بیماری در زمان ضعف سیستم ایمنی فوت کردند.