عوامل موثر بر رشد انسان کدامند؟

  همچنان که رشد مي کنيد، قد و وزن تان توسط عوامل داخلي و خارجي تعيين مي شوند. اين مي تواند به يک تفاوت قابل توجه در الگوهاي رشد در ميان کودکان سراسر جهان با وضعيتهاي اجتماعي و اقتصادي و الگوهاي ژنتيکي متنوع منجر شود. اگرچه رشد در درجه اول توسط مقدار هورمون رشدي که بدن انسان توليد مي کند، تعيين مي شود اما توليد هورمون رشد مي تواند تحت شرايط خاص، تغيير کند.

 

وضعيت اجتماعي و اقتصادي

 

مجله «طب اجتماعي و پيشگيرانه بريتانيا» مي گويد که کودکاني با وضعيت اجتماعي و اقتصادي پايين تر يا کودکاني از خانواده هاي بزرگ، اغلب آهسته تر رشد مي کنند و بنابراين کوچکتر و سبکتر از کودکان خانواده هاي ثروتمندتر هستند.

 

بنابراين فرض احتمالي اين است که اين کودکان، فاقد برخي مواد (احتمالا مربوط به مواد مغذي) هستند که در خانواده هاي ثروتمندتر، فراوان تر است. اين روند حتي در آمريکا نيز ادامه دارد و کودکان خانواده هاي حقوق بگير (کارمند) معمولا بلندتر از کودکاني هستند که خانواده هايشان، درامد کمتري داشته و در طبقه اجتماعي پايين تري قرار دارند.

 

 

ژنتيک

 

واضح است که قد شما مستقيما با قد هر يک از والدين تان مرتبط است. حتي اگر شما بطور قابل توجهي بلندتر يا کوتاهتر از ساير اعضاي خانواده تان هستيد، ژن هايي که شما از پدر و مادرتان به ارث برده ايد، در رشد قدتان نقش دارند.

 

به گفته آني تکلنبورگ، يک متخصص ژنتيک در دانشگاه استنفورد، دانشمندان تخمين مي زنند که بين ? تا ?? ژن وجود دارند که مي توانند بر رشد انسان تاثير بگذارند. بنابراين الگوهاي رشد کودکان در يک خانواده ممکن است به علت آنکه هر کودک، يک ترکيب مختلف از ژن ها را دريافت مي کند، بطور قابل توجهي متفاوت باشند.

 

 

تومورهاي هيپوفيز

 

افرادي که با تومورهاي هيپوفيز متولد شده يا بعدا دچار تومور هيپوفيز مي شوند، ممکن است الگوهاي رشد متفاوتي را نسبت به افراد ديگر تجربه کنند. به گفته دکتر دانيل کلي از ليست پزشکان متخصص ، جراح مغز و اعصاب در موسسه سرطان جان وين در کاليفرنيا، يک تومور درغده هيپوفيز مي تواند باعث شود اين غده، بيش تر از مقادير طبيعي، هورمون رشد انساني ترشح کند و به آکرومگالي (اغلب به غول پيکري معروف است) منجر شود. در مقابل، کوتولگي بجاي يک تومور غده هيپوفيز معمولا توسط يک جهش ژنتيکي بوجود مي آيد.

 

 

دارو

 

 

قرار گرفتن در معرض داروهاي خاصي مي تواند الگوهاي رشد انسان را مهار کند و منجر شود که فرد آهسته تر رشد کرده يا هرگز به قد کاملش دست نيابد. يک نمونه از اين مورد، گزارش اخبار CBS در سال ???? است که اعلام کرد داروي اختلال کمبود توجه و بيش فعالي (يعني داروي ريتالين)، يک اثر سرکوب کنندگي رشد روي کودکان دارد و باعث مي شود افرادي که از اين دارو استفاده مي کنند، بطور متوسط کوتاهتر و سبک تر از همتايان هم سن و سالشان شوند.

 

 

 

بيماري

 

کودکاني که در دوره شيرخوارگي يا اوايل کودکي به يک بيماري شديد مبتلا مي شوند، بيشتر احتمال دارد که الگوهاي رشد مهار شده را نشان دهند. سوابق تاريخي نشان مي دهند افرادي که در قرن ?? و ?? در مناطق مملو از عفونت و بيماري زندگي مي کردند، نسبت به آنهايي که در معرض بيماري شديد نبودند، تا ارتفاع کوتاهتري رشد کردند.

 

علاوه بر اين، هنگامي که تکنولوژي تا درجه اي پيشرفت کرد که چنين بيماريهايي توانستند با موفقيت درمان شوند، الگوهاي قد انسان ها بطور قابل توجهي بهبود يافت