بیماری کبـد چرب و علائم آن

 

 افزايش مصرف غذاهاي چرب و آماده، و عدم فعاليت مناسب يا گسترش زندگي ماشيني، بيماري‌هاي مختلفي به همراه آورده است.

درگيري کبدي، از جمله مضرات مصرف مواد غذايي نامناسب مي ‌باشد. امروزه متاسفانه بيماري کبد چرب که نسبتاً شايع شده است، با وزن بيمار ارتباطي مستقيم دارد و با توجه به افزايش چاقي در جوامع مختلف (از جمله ايران) رو به افزايش است.

 

کبـد چرب چيست؟

 

منظور از کبد چرب، رسوب چربي (عمدتاً از چربي‌هاي خنثي مثل تري گليسيريد) در آن است که در رابطه با مصرف الکل مي تواند باشد که به آن “Alcoholic Fatty Liver” مي‌ گويند، يا بدون مصرف الکل و يا در حضور ميزان بسيار جزيي از الکل ايجاد مي ‌شود که تحت عنوان کلي “Non Alcoholic Fatty Liver Disease” (بيماري کبد چرب غير الکلي) گفته مي‌ شود.

 

رسوب چربي در کبد از نظر شکل ذرات چربي و از نظر اهميت باليني و فيزيوپاتولوژي به دو نوع “Micro Vesicular” و “Macro Vesicular” تقسيم مي‌ شود.

آنچه مورد بحث فعلي است نوع “Macro Vesicular” است، يعني رسوب ذرات درشت چربي در سلول‌هاي کبد که به جابجا شدن ارگان‌هاي داخل سلولي منجر مي ‌شود، اما فعاليت‌ آنها را مختل نمي ‌سازد.

اين عارضه در حال حاضر نسبتاً شايع بوده و روز به روز ارزش بيشتري در بيماران مزمن کبدي مراجعه کننده به متخصص غدد (که علت خاصي براي بيماري شان پيدا نمي ‌شود) پيدا مي ‌کند.