کبد چرب زنگ خطر ابتلا به دیابت است

 

پزشکان دانشگاه استانفورد در کاليفرنيا تاکيد کردند کساني که به بيماري کبد چرب مبتلا هستند، بيش از افرادي که کبد سالم دارند در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع دوم هستند.

 

نتايج يک سري آزمايشات جديد نشان داده است که مبتلايان به بيماري کبد چرب پنج برابر بيشتر با خطر ابتلا به ديابت نوع دوم مواجه هستند.

 

خبرگزاري شينهوا دراين باره گزارش داد: اين پزشکان در آزمايشات خود روي 11 هزار و 91 داوطلب کره اي مطالعه کردند که معاينات پزشکي روي آنها انجام شده بود. اين معاينات شامل غلظت انسولين ناشتا و آزمايشات فرا صوتي در ناحيه شکمي در ابتداي آزمايشات بودند. مطالعات تا 5 سال ادامه پيدا کرد و اطلاعات پزشکي مربوط به داوطلبان دنبال شد.

 

نتايج بررسي ها تاييد کرد: بدون در نظر گرفتن فاکتور غلظت انسوليني، افرادي که مبتلا به کبد چرب بودند، خيلي بيشتر دچار مشکلات متابوليکي شامل افزايش گلوکز (قند خون) و افزايش غلظت تري گليسيريد و کاهش کلسترول ليپوپروتئين پرچگالي مي شوند.

 

دکتر سون کيم از متخصصان دانشگاه استانفورد و ليست پزشکان متخصص اين دانشگاه و سرپرست اصلي اين مطالعات تاکيد کرد: بسياري از بيماران و حتي درمانگرها تصور مي کنند که چربي موجود در کبد فقط چربي است که وجود آن در کبد طبيعي است اما ما معتقديم که وقتي بيماري کبد چرب در فردي تشخيص داده شد يک نشانه هشدار دهنده و زنگ خطر ابتلا به ديابت نوع دوم است.

 

شرح اين مطالعات در نشريه انجمن آمريکايي پيشرفت علوم منتشر شده است.