چگونه از گوش های خود مراقبت کنیم؟

 

بهترين کاري که ما مي‌توانيم براي گوش، اين سيستم پيشرفته و مهم، انجام دهيم مراقبت از آن است. بنابراين، روش‌هاي ارائه شده در زير را بکار بسته و از گوش‌هاي خودتان به خوبي محافظت کنيد.

 به محض اينکه گوش هاي ما آسيب مي بينند، شروع به ترميم کردن خود مي کنند.

 مکانيزم عمل به اين صورت است که بعد از صدمه ديدن، قدرت شنوايي ما کم شده تا سيستم شنوايي بتواند به درستي اختلالات وارد شده را بررسي کرده و بهترين روش را براي ترميم آن بيابد.

 

حال براي اينکه گوش هايمان کمترين آسيب ممکن را ببينند رعايت نکاتي ضروري  از ديد دکتر مهدي احمدي است. در ادامه مطلب به راهکار هاي مراقبت از گوش مي پردازيم :

 

 

1- از گوشگير استفاده کنيد

 

قرار گرفتن بيش از حد و طولاني در محل هاي پر سر و صدا باعث کاهش قدرت شنوايي افراد مي شود.

 

بنابراين، يکي از راهکار هاي مراقبت از گوش استفاده از گوشگير است که با توجه به فيلترهاي تعبيه شده در آن، مي تواند به کاهش صداهاي مزاحم و حذف فرکانس هاي آسيب زننده تا حد زيادي کمک کند، اما در عين حال کيفيت صداهاي مربوط به افرادي را که با آنها در حال گفتگو هستيد، تغيير نمي دهد.

 

 

2- صداي موسيقي را کم کنيد

 

اگر تمايل داريد تا از هدفون استفاده کنيد، بايد براي مراقبت از گوش هايتان از قانون 60/60 تبعيت کنيد، يعني بايد ميزان صدا را روي 60 درصد تنظيم کرده و در روز فقط 60 دقيقه با هدفون گوش کنيد.

 

در ضمن، هدفون هايي که درون حفره گوش قرار مي گيرند بسيار خطرناک مي باشند؛ بنابراين، آنهايي را به کار بريد که بيرون و روي گوش مي ايستند.

 

 

3- به گوش خود استراحت بدهيد

 

اگر در مکان هاي پر سر و صدا مثل يک باشگاه ورزشي و يا کنسرت براي مدتي طولاني حضور داريد، براي مراقبت از گوش هايتان سعي کنيد در طول مدتي که در آنجا هستيد چند باري حداقل 5 دقيقه بيرون آمده و به گوش هاي خود استراحت بدهيد.

 

محققان معتقدند که به ازاي هر دفعه اي که در معرض صداي بلند قرار مي گيريم، به طور ميانگين 16 ساعت نياز است تا گوش ها به طور کامل ترميم يابند.

 

 

4- دست از گوش پاک کن ها برداريد

 

بيشتر مردم براي پاک کردن موم داخل گوش از گوش پاکن استفاده مي کنند که بسيار غلط است.

 

زيرا، نه تنها وجود يک مقدار موم در گوش ها عادي است، بلکه براي جلوگيري از نفوذ گرد و غبار و حشرات لازم هم مي باشد.

 

بنابراين، نبايد آنها را کاملا تميز کرد. در ضمن، استفاده از گوش پاک کن ممکن است به پرده گوش آسيب بزند.

 

در نتيجه، اگر فکر مي کنيد مقدار موم درون گوش هايتان زياد از حد شده است، از يک حوله مرطوب براي پاک کردن مجراي گوش تان استفاده کنيد.

 

 

 

 

5- گوش هاي خود را خشک نگهداريد

 

رطوبت زياد باعث رشد باکتري ها و ورود آنها به گوش مي شود. بنابراين، افرادي مثل شناگرها معمولا بيشتر از ديگران در خطر ابتلا به عفونت هاي گوش هستند.

 

براي مراقبت از گوش ها هميشه بعد از شنا و يا دوش گرفتن، از يک حوله خشک و تميز براي پاک کردن رطوبت درون گوش هايتان استفاده کرده و همچنين با تکان دادن سر به چپ و راست، آب موجود در آن ها را تخليه نماييد.

 

 

6- تحرک بدني داشته باشيد

 

ورزش هاي هوازي مثل پياده روي، دويدن و دوچرخه سواري براي گوش مفيد هستند. زيرا، سرعت خون رساني به اعضاي بدن مثل گوش ها را افزايش مي دهد.

 

 

7- بدون تجويز پزشک دارو مصرف نکنيد

 

داورهاي ضد عفونت غير استروئيدي از قبيل آسپرين، ايپوپروفن و يا ناپروکسين مي توانند به شنوايي شما صدمه زده و از قدرت آن بکاهند.

 

بنابراين، حتما تحت نظارت  پزشک از آنها استفاده نماييد.