نشانه های پزشک بی مسئولیت!

در فيلم هاي قديمي خيلي راحت مي شد دکترهاي بد و بي مسووليت را تشخيص داد. آنها هميشه ژوليده هستند، مطب فرسوده و قديمي دارند و يواشکي کارهاي خطا انجام مي دهند. اما در واقعيت به اين راحتي ها نمي توان پزشک بد را تشخيص داد.

البته اين روزها با لطف پيشرفت علم، پزشکان کاملا آموزش ديده هستند و مدارک معتبر دارند. تشخيص پزشک بد به هيچ وجه آسان و نشانه هاي آن محسوس نيست.يک پزشک بد ممکن است خسته و بي حوصله باشد يا زياد از حد کار کرده باشد. يا هر سه نشانه را با هم داشته باشند. آنها شايد از همان ابتدا هم دوست نداشته اند پزشک باشند. يا رشته اي که در آن مشغول کار هستند را دوست ندارند.

يا از کار زياد خسته شده اند و بيمار برايشان مهم نيست و کنجکاوي هاي لازم پزشکي را ندارند.

اگر نزد پزشکي رفتيد که به نظر خيلي کارآمد نبود، حتما او را عوض کنيد و نزد پزشک مجرب برويد. براي اين منظور از دوستان و آشنايان يا اعضاي خانواده خود پرس‌وجو کنيد تا پزشک مناسب پيدا کنيد. براي تشخيص اين نوع پزشکان ? نشانه وجود دارد:

 

 

    بي تفاوت و بي احساس رفتار کردن

 

 

شما نزد پزشک مي رويد تا درمان شويد، قرار نيست دوست پيدا کنيد، بنابراين شخصيت و روحيه او به شما ارتباطي ندارد. اما کاملا واضح است، فردي که رفتار سرد و بي تفاوتي دارد يا فراموش مي کند که قبلا هم شما را ويزيت کرده است و هيچ پيشينه اي از شما در خاطرش نيست، مسلما دل به کارش نمي دهد و بايد از او صرف نظر کرد.البته نبايد فراموش کرد رشته و شغل پزشکي بسيار خسته کننده و ملال انگيز است و شايد اين سردي به مرور زمان در وجود فرد ني ريشه مي دواند. اما يکي از جراحان بزرگ آمريکا به نام LeMaitre خاطرنشان مي کند: «اهميت دادن به بيمار و درمان او دو مساله جدانشدني هستند.»

 

 

هنگامي که قرار است براي فرزند خود پزشکي از ليست پزشکان متخصص انتخاب کنيد بايد به نحوه برخورد او با فرزند خود توجه کنيد. به طور مثال، پزشک کودکان اصولا از صندلي بلند مي شود و طوري در مقابل کودک قرار مي گيرد که هم قد او باشد و سعي مي کند با مهرباني و حوصله زياد در مورد علت بيماري و اينکه چه اتفاقي افتاده است از او سوال بپرسد. شهرت پزشک مهم نيست، اگر نتواند ترس و نگراني کودک را درک کند و در طول ويزيت به کودک اهميت ندهد و فقط با شما صحبت کند، بايد بدانيد پزشک خوبي نيست و بايد او را عوض کنيد.

 

 

    روابط و مدارک ناقص و بي پايه

 

اگر پزشک مدرک پزشکي از دانشگاه معتبر نداشته باشد يا ارتباطي با بيمارستان و تيم هاي بيمارستاني نداشته باشد، کمي مشکوک به نظر مي رسد.

 

 

    گوش نمي دهد و منفعل عمل مي کند

 

بيشتر پزشکان آموزش ديده و با تجربه هم همچنان به شنيدن صحبت هاي بيماران خود نياز دارند و بايد واکنش ها و نشانه هاي آنها را تحليل کنند. فروتني پزشکان بسيار مهم است. اگر نزد پزشکي برويد که بدون شنيدن همه صحبت هاي شما نسخه بنويسد و توصيه هاي ارايه دهد و در عرض يک دقيقه ويزيت شما را تمام کند، مسلما به او اطمينان نمي کنيد و ترجيح مي دهيد که براي کار خودش و حال بيمارانش ارزش قائل باشد.

 

بسياري از پزشکان بسيار مشغله دارند. اما وظيفه پزشک اين است که براي شما وقت بگذارد و حرف ها و مشکلات شما را بشنود. اگر پزشک طوري رفتار مي کند که مثلا سوالات شما بي اهميت و نامناسب هستند، اين يک نشانه بد است به عنوان يک بيمار، اين حق شما است که پزشک و حتي منشي ها او به شما احترام بگذارند و مراتب ادب را به جا بياورند. پزشک و پرستار بايد براي پاسخ دادن به تلفن هاي شما وقت بگذارند.

 

 

    پيشنهادهاي اشتباه

 

پيش از انتخاب دکتر حتما در مورد او تحقيق کنيد. به اين توجه داشته باشيد که براي درمان قرار است نزد پزشک برويد و اگر او دانش و علم کافي را نداشته باشد، نه تنها مشکل کودک شما برطرف نمي شود، شايد حتي موجب بدتر شدن احوال او نيز بشود. بنابراين انتخاب پزشک کارآمد و با تجربه بسيار مهم است.

 

از دوستان، آشنايان، همکاران و اعضاي خانواده بخواهيد تا پزشک کارکشته اي که مي شناسند را به شما معرفي کنند. يا حتي از طريق اينترنت هم شايد بتوانيد پزشک مناسب و قابل اطمينان پيدا کنيد.

 

 

    هميشه آزمايش و تست هاي بيش از حد مي نويسد

 

پزشکان اصولا براي اطمينان بيشتر از سلامت کودک آزمايش هاي را مي نويسند که بايد انجام دهيد. اما گاهي اين کار بيش از اندازه ادامه پيدا مي کند و به عادت هميشگي او تبديل مي شود. اين به اين مفهوم است که خودشان هم به تشخيص خود مطمئن نيستند. اگر به طور مثال، کودک سينه پهلو داشته باشد و پزشک تست اشعه ايکس بنويسد خيلي عجيب نيست اما اگر اين مساله هر بار اتفاق بيفتد بايد به او و تشخيصات او شک کنيد.

 

 

    براي وقت شما ارزش قائل نيست

 

چقدر بايد در مطب دکتر منتظر بمانيد؟ اصولا ?? دقيقه انتظار منطقي است اما بيش از آن نه. اگر هنگام مراجعه به دکتر يک ساعت يا بيشتر معطل مي شويد بايد بدانيد که آن دکتر براي بيماران خود ارزشي قائل نيست و بايد او را عوض کنيد. بله! بعضي مواقع موارد اورژانسي پيش مي آيد اما اگر هميشه در مطب او ساعت ها وقتتان تلف مي شود بهتر است ديگر به او مراجعه نکنيد.

 

 

نداشتن دانش کافي

 

اگر متوجه شديد پزشک کودک شما تحصيلات تکميلي ندارد و اطلاعات او به روز نيست، بدون شک بايد او را عوض کنيد. يکي از وظايف پزشکان دادن اطلاعات کامل، درست و به روز به بيماران است. وقتي خود پزشک اطلاعات درستي در دست ندارد، چگونه مي تواند بيماري شخص را تشخيص دهد و درمان کند!