با نکات کلیدی تغذیه برای دیابت آشنا شوید


ميزباني از مهمان هاي ديابتي شايد سخت به نظر برسد، اما اگر اصول کلي را که آنها بايد در رژيم شان رعايت کنند بدانيد، اين کار براي تان سخت نخواهد بود.

 

 

خاله خرسه نباشيد

 

مواد قندي که به سلامت ديابتي ها آسيب مي زنند تنها شامل شيريني، قند و شکر نيستند بلکه ميوه ها و مواد غذايي مثل خرما که ما تصور مي کنيم کاملا بي ضرر هستند هم در اين گروه جا مي گيرند.

 

بعد از ويزيت توسط بهترين فوق تخصص غدد در تهران و مصرف منظم داروها، پس اين قانون ساده را هنگام خريد مواد غذايي و آماده سازي آنها براي مهمان ديابتي تان در نظر داشته باشيد؛

 

هرماده غذايي که در ابتدا شيريني طعمش در دهان حس مي شود براي ديابتي ها چندان مناسب نيست و بهتر است در اين مهماني بي خيال سرو اين خوراکي ها شويد.

 

گاهي براي ديابتي ها هم سخت است تا خودشان را در مقابل خوراکي و شيريني هاي خوشمزه کنترل کنند. مراقب باشيد شما مشوق و مبلغ آنان در امتحان کردن شيريني جديد نباشيد.

شيريني هاي رژيمي شکر کمتري دارند اما چربي آنان همچنان زياد است و مبتلايان به ديابت بايد مراقب باشند مقدار زيادي از آنها را مصرف نکنند.

 

 

کدام نوشيدني بهتر است؟

 

مصرف مايعات براي ديابتي ها بسيار مفيد است. اگر ديابتي ها از آب کافي استفاده نکنند، تا ?? درصد احتمال بالا رفتن قند خون شان افزايش مي يابد. مصرف روزانه هشت ليوان آب براي ديابتي ها توصيه مي شود.

 

 

اگر مهمان ديابتي داريد، نبايد از شربت و نوشابه يا آبميوه هاي صنعتي استفاده کنيد، از آب خنک استفاده کنيد. شير هم به علت وجود کلسيم، منيزيم، ويتامين D و پتاسيم براي ديابتي ها مفيد است.

 

 

مي توانيد شيرکاکائو با شکر کم براي مهمان تان سرو کنيد. اگر هم اهل چاي هستيد، با خيال راحت براي مهمان تان دم کنيد. چاي سياه حاوي پلي ساکاريد است و جذب شکر را کاهش مي دهد.

 

 

 

سالاد درست کنيد

 

لازم نيست براي مهمان ديابتي تان انواع دسرها را آماده کنيد؛ خريد هاي سوپرمارکتي را فراموش کنيد و به ميوه فروشي برويد تا ميزي پر از سبزيحات متنوع آماده کنيد.

 

در سالادتان از برگ هاي سبز مثل بروکلي و سبزيجات نارنجي مثل هويج استفاده کنيد. کمي خلاقيت و اضافه کردن حبوبات يا نخود فرنگي مي تواند سفره شما را رنگين تر کند.

 

براي دسر هم مي توانيد از کدو تنبل استفاده کنيد. سس مايونز هم سر سفره نياوريد؛ سس رژيمي، با کمي ادويه و سبزي هاي خشک چاشني خوبي براي سالاد خواهد بود.

از شنبليله در سالادتان استفاده کنيد. شنبليله حاوي پسيليوم است و به کنترل قند خون کمک مي کند. سرکه سيب هم مي تواند چاشني خوبي براي سالاد ديابتي ها باشد.

 

 

 

ساعت را کوک کنيد

 

براي ديابتي ها بهتر است در زمان معيني غذاي شان را ميل کنند. اگر قصد داريد مهمان هاي ديگري را هم دعوت کنيد، حتما قبل از مهماني به آنها يادآوري کنيد دير نکنند.

 

حتي اگر بخواهيد غذاي اين مهمان ويژه را زودتر سرو کنيد، ممکن است او حس خوبي نداشته باشد. فراموش نکنيد، او هم دوست دارد سر ميز همراه شما غذايش را ميل کند.

غير از غذاي اصلي، خوردن ميان وعده مناسب هم براي ديابتي ها اهميت دارد. اگر فرد ديابتي قرار است مدت نسبتا طولاني مهمان شما باشد، علاوه بر غذاي اصلي بايد ميان وعده نيز برايش تدارک ببينيد.

 

اگر شب هم قرار است مهمان شما باشد، بهتر است آخرين ميان وعده نزديک ساعت خواب او باشد تا از افت قندش در شب جلوگيري شود.

 

 

 

با روي باز استقبال کنيد

 

گاهي رفتار و گفتار نامناسب شما ممکن است سبب رنجش مهمان تان شود و تمام زحمات به باد برود. از طرفي تنش رواني و ناراحتي هم نقش مهمي در کنترل قند خون دارد. اگر مهمان تان به تازگي دچار اين بيماري شده است، احتمالا چهار مرحله تا پذيرش بيماري را طي خواهد کرد؛

در مرحله اول، او دچار شک و ناباوري مي شود. مرحله دوم، انکار و نپذيرفتن بيماري است؛ شخص ممکن است با نوعي لجبازي اين پيغام را برساند که ديابتي نيست و پزشکان اشتباه تشخيص داده اند.

در اين مرحله نيازي به بحث و به رخ کشيدن اطلاعات علمي تان نيست. اگر قصد دارد با تغذيه نامناسب به شما ثابت کند که بيمار نيست، لحظات مهماني را برايش تلخ نکنيد و تنها سعي کنيد خوراکي هاي نامناسب را از دم دستش جمع کنيد.

 

مرحله سوم چانه زني است؛ اين مرحله براي خيلي از افراد با دعا و راز و نياز است. مرحله چهارم نيز، پذيرش است که در اين مرحله فرد بيماري خودش را مي پذيرد و قبول مي کند با ديابت هم مي تواند زندگي باکيفيتي داشته باشد.

دانستن اين مراحل به شما کمک خواهد کرد تا مهمان ديابتي تان را بهتر درک کنيد تا به مرحله پذيرش برسد، سر به سرش نگذاريد، اگر با شما بحث مي کند يا نمي تواند واقعيت را مانند شما ببيند، گناهکار نيست و قصد آزار شما را ندارد.

 

 

 

فقط روي مبل ننشينيد

 

 

اگر قرار است مهمان ديابتي تان يک يا چند روز مهمان خانه تان باشد، پياده روي يا قدم زدن را در برنامه تان قرار دهيد. اگر مهمان ديابتي تان کودک است با فراهم کردن اسباب بازي هاي مناسب او را سرگرم کنيد تا براي مدت طولاني پاي تلويزيون ننشيند.

 

انجام حرکات ورزشي براي ديابتي ها بسيار مهم و ضروري است. پس اگر با مهمان تان رودربايستي نداريد اجازه دهيد در چيدن ميز غذا و کارها به شما کمک کند.

 

 

 

غذاي اصلي را سالم بپزيد

 

بهتر است براي طبخ غذا از روغن کمتري استفاده کنيد و در صورت طبخ برنج، آن را با مواد يا حبوبات ديگر مثل عدس مخلوط کنيد. اگر هم ماکاروني درست مي کنيد، آن را دم نکنيد؛

 

حرارت زياد حين دم کردن ماکاروني، پيوند هاي بين نشاسته موجود در ماکاروني را از بين برده و قند خون را سريع تر بالا مي برد. طبخ ماهي هم پيشنهاد خوبي براي مهمان ديابتي است؛

 

زيرا ماهي پر است از اسيد هاي چرب ضروري که به ديابتي ها براي تنظيم انسولين خون کمک مي کند. بهتر است نان هاي سبوس دار را هم در سبد نان تان قرار دهيد.

 

 

خلاق شويد

 

مي توانيد شيريني هايي که شکر ندارند را در خانه درست کنيد. بهتر است آبميوه درست نکنيد، زيرا آبميوه ها به علت جداشدن فيبرشان قند بالاتري نسبت به خود ميوه هاي طبيعي دارند.

 

مي توانيد تکه هايي از ميوه ها مثل توت فرنگي، ليمو، طالبي و انواع ديگري از آنها را در پارچ بيندازيد و در يخچال بگذاريد تا طعم دار شوند و با سرو کردن آن در ليواني زيبا از طعم و خواص آن لذت ببريد.

 

در فصل گرم تابستان مي توانيد چاي سبز را با ليمو، نعنا و يخ در يخچال قرار دهيد و نوش جان کنيد.

 

 

 

 

مهمان را معذب نکنيد

 

لازم نيست براي اينکه به او نشان دهيد رسم مهمان نوازي را خوب بلديد به او گوشزد کنيد چقدر تغيير در دستور غذايي تان ايجاد کرده ايد، چون ممکن است احساس کند باعث زحمت تان شده است.

 

بعضي بيماران ديابتي در مقابل بيماري شان احساس ضعف کرده و تصور مي کنند توان مراقبت از خودشان را در مقابل اين بيماري ندارند. مراقب باشيد باتوجه زياد اين حس را به او منتقل نکنيد.

 

اگر احتياج به همدردي شما داشته باشد، خودش حرف را به ميان مي آورد و اگر مايل نيست راجع به بيماري اش صحبت کند، مدام سر صحبت را باز نکنيد؛ او نياز به همدلي شما دارد، نه همدردي.

 

سعي کنيد با صحبت هاي تان انرژي مثبت به او بدهيد تا بداند فردي قوي است، ديابت بيماري خطرناکي نيست و تنها با توجه و مراقبت مي تواند زندگي سالمي داشته باشد.