برای کم کردن درد نقرس چه غذاهایی بخوریم؟

 یک مطالعه جدید نشان داده که با تغذیه درست میتوان درد نقرس را تا حد زیادی کنترل کرد. نقرس نوعی بیماری مفصلی است که بدنبال افزایش سطح اسید اوریک خون ایجاد شده و خود را بصورت درد شدید و تورم مفصل بخصوص مفصل شست پا نشان میدهد. در دهه های اخیر شیوع این بیماری در حال افزایش است.

 

مطالعات قبلی نشان داده که نوعی رژیم غذایی که به آن DASH میگویند (مخفف Dietary Approaches to Stop Hypertension ) میتواند سطح اسید اوریک خون را پایین بیاورد. این رژیم غذایی همانطور که از نامش پیدا است در اصل به منظور کاهش فشار خون و کنترل بیماری های قلبی عروقی مورد استفاده قرار میگیرد و اساس آن استفاده بیشتر از میوه و سبزیجات و دانه های روغنی و غلات سبوس دار و کاهش مصرف نمک و شکر و گوشت قرمز و گوشت های فراوری شده است.

 

 

محققان در لیست پزشکان متخصص میگویند رژیم غذایی DASH حاوی پورین بسیار کمی است. پورین ماده ای است که در بدن به اسید اوریک تبدیل میشود. از طرف دیگر ویتامین سی موجود در میوه و سبزیجات میتواند به دفع اسید اوریک از بدن کمک کند.

 

 

 

در تحقیق جدید محققان دانشگاه هاروارد اطلاعات پزشکی بیش از 44 هزار مرد با سن 75-40 سال که سابقه ای از نقرس نداشتند را به مدت 26 سال مورد مطالعه قرار دادند. در این مدت 1700 نفر به نقرس مبتلا شدند. بررسی نشان داد که میزان ابتلا به نقرس در آنهایی که از رژیم غذایی یاد شده استفاده کرده بودند کمتر از دیگران بود. محققان میگویند در کسانی هم که به بیماری نقرس مبتلا هستند رژیم غذایی DASH میتواند علائم نقرس و شدت حملات آن را کاهش دهد.

 

 

 

نتایج این تحقیق در شماره ماه می 2017 مجله BMJ منتشر شده است.