چگونگي مراقبت از گوش ها

 
       گوش ها اندام شنوايي بدن هستند که وظيفه دريافت صداهاي محيط و حفظ تعادل را بر عهده دارند و اختلال و بيماري در هر يک از قسمت هاي بيروني، مياني و  داخلي گوش مي تواند سبب افت شنوايي خفيف تا ناشنوايي کامل شود،

بنابراين براي اين که گوش دقيق و سالم داشته باشيد، رعايت اصول مراقبت از آن بسيار مهم است.

    دکتر فيروز ناظم ، متخصص گوش، حلق و بيني در گفتگو با جام جم در اين باره مي گويد: گاهي هنگام استحمام، شامپو يا رنگ مو به طور ناخواسته وارد کانال گوش افراد مي شود که باعث به وجود آمدن خارش و به دنبال آن عفونت گوش خارجي مي شود، بنابراين بايد مراقب بود تا اين مشکل ايجاد نشود

.به گفته اين پزشک متخصص، فصل تابستان يکي از شايع ترين فصولي است که افراد دچار عفونت گوش خارجي مي شوند که دليل عمده آن را مي توان شنا کردن در آب هاي آلوده جست.

    دکتر ناظم با بيان اين که در فصول ديگر سال، سرماخوردگي مي تواند عامل مهمي در بروز عفونت گوش مياني شود، عنوان مي کند: افراد به محض ابتلا به سرماخوردگي و شروع علائم درد بايد به پزشک مراجعه و تحت درمان قرار گيرند. چرا که ممکن است بر اثر اين بيماري به ظاهر ساده، دچار پارگي پرده گوش شوند. 

 

 

    آلودگي صوتي

 

    اين روزها قرار گرفتن دائمي در معرض اصوات بلند، بيماري وزوز و سوت کشيدن گوش را به همراه دارد و صدمات آن به گونه اي است که گاهي اوقات غيرقابل جبران به نظر مي آيد. اين پزشک متخصص با اشاره به اين که ضربات صوتي وارده مي تواند سلول هاي شنوايي را از بين ببرد، مي افزايد: با از بين رفتن شنوايي، ترميم آن غيرممکن است.

 

    وي مي گويد: در زندگي پيشرفته امروز، استفاده از واکمن ها، تلفن همراه با هندزفري و... در صورت داشتن صوتي بالا، مي تواند به مرور زمان، شخص را دچار کاهش شنوايي کند که پس از گذشت مدتي بيمار متوجه اين کاهش شنوايي مي شود

اما آن هنگام براي درمان جراحي و طبي بسيار دير است. بنابراين توصيه مي شود از اين وسايل با شدت صوت پايين استفاده شود.

 

    دکتر ناظم در اين باره مي افزايد: بخشي از جرم تشکيل شده در گوش خاصيت اسيدي دارد که در نتيجه عفونت کانال گوش را پايين مي آورد و از سويي ديگر، اين جرم باعث چرب شدن کانال گوش شده و اجازه وارد شدن حشرات به گوش را نمي دهد، به همين دليل نبايد جرم گوش را تميز کرد و عملا استفاده از گوش پاک کن بي معنا خواهد بود و چه بسا استفاده از گوش پاک کن باعث فشرده شدن جرم ها شده و فرد را مجبور به شستشوي گوش کند.

    بنابر اين بهتر است پس از استحمام، مدخل گوش را با دستمال کاغذي پاک کرد، ولي نبايد فراموش شود که در پايان هر استحمام، کانال گوش آب کشي شود (مقداري آب به کانال گوش برود تا شامپو، رنگ مو و... از آن خارج شود).

به گفته اين پزشک، افراد سالم نبايد نگران آبي باشند که داخل گوش نفوذ کرده است چرا که معمولا اين آب خود به خود از گوش خارج مي شود، مگر اين که جرمي در گوش باشد و آن جرم آب را به خود جذب کرده باشد يا پشت آن جرم آب جمع شده باشد که گوش  پاک کن توانايي جذب آن را ندارد.

 

    گوش  درد کودکان

 

    دکتر ناظم با اشاره به اين که کودکان به عفونت گوش بيشتري مبتلا مي شوند، علت اين مشکل را کوتاه و گشاد بودن شيپور استاش ذکر کرده و خاطرنشان مي کند: بهتر است کودکان به محض ابتلا به سرماخوردگي به پزشک و دکتر مهدي احمدي مراجعه کنند.

    وي درخصوص چگونگي شيردهي به نوزادان مي افزايد: در شير دادن به شيرخواران بايد آنها را به صورت نيمه نشسته نگه داشت، چون در حالت خوابيده شير از طريق حلق و شيپور استاش وارد گوش مياني شده و عفونت اين ناحيه را منجر مي شود.