بدون دلیل، وزن اضافه یا کم می کنید؟


تغييرات وزن يک علامت است که در بسياري از بيماريهاي خودايمني ديده مي شود

 

اگرچه ميزان شيوع بيماري هاي خودايمني رو به افزايش است اما تشخيص آنها هنوز آنچنان ساده به نظر نمي رسد.

 

بسياري از علائم اين بيماري ها مانند درد مفاصل? خستگي و مشکلات گوارشي? با ساير بيماريها مشترک هستند و ممکن است که اشتباه گرفته شوند. اما يک علامت است که در بسياري از بيماريهاي خودايمني ديده مي شود و آن? تغييرات وزن است.

 

اگر وزني که ترازو به شما نشان مي دهد? بدون هيچ دليل خاصي و به طور ناگهاني? بالا يا پايين رفت? بهتر است که با مراجعه به پزشک و انجام آزمايشات لازم? و مشاوره با بهترين فوق تخصص غدد در تهران  مطمئن شويد که آيا به بيماري خودايمني مبتلا هستيد يا نه.

 

ديابت نوع يک: با توجه به نقشي کليدي که انسولين در نحوه استفاده بدن از قند خون و ذخيره آن ايفا مي کند? بسياري از افرادي که به ديابت نوع يک مبتلا هستند و بيماري آنها هنوز تشخيص داده نشده است? دچار کاهش وزن غيرمنتظره مي شوند. اگر علائمي مثل تشنگي شديد? پرادراري? خستگي يا تاري ديد داريد? ممکن است که به ديابت مبتلا باشيد.

 

بيماري آرتريت روماتوئيد: در بسياري از افرادي که به اين بيماري مبتلا هستند? تغييرات وزني شايع است. استروئيدهايي که براي کاهش التهاب در اين بيماري مورد استفاده قرار مي گيرند? منجر به احتباس آب در بدن و افزايش وزن مي شوند.

 

بيماري سلياک: سلياک? يک بيماري خودايمني است که در آن? مصرف گلوتن منجر به حمله سيستم ايمني بدن به سلولهاي روده باريک مي شود. اين افراد? نمي توانند مواد مغذي رو به درستي جذب کنند و معمولا لاغر هستند.

 

بيماري آديسون: اين بيماري خودايمني? غدد فوق کليه رو تحت تأثير قرار ميدهد. غدد فوق کليه? هورمونهايي را که به ما در از عهده استرس برآمدن و کنترل فشار خون? کمک مي کنند? تنظيم مي نمايند. اگر غدد فوق کليه? توانايي ترشح کافي اين هورمونها رو نداشته باشند? به کاهش اشتها? حالت تهوع و کاهش وزن ناگهاني منجر مي شود.

 

اختلالات تيروئيد: تيروئيد? به کنترل متابوليسم ما کمک ميکند. بنابراين اگر تيروئيد دچار کم کاري شود? متابوليسم نيز کند مي شود. بنابراين علائمي مثل افزايش وزن? خستگي? يبوست? ريزش مو و افسردگي در فرد ديده مي شود. از سوي ديگر? اگر تيروئيد پرکار باشد? ترشح هورمون تيروئيد? زياد شده و متابوليسم و ساير فعاليتهاي حياتي? سرعتي بيش از حد طبيعي به خود مي گيرند. در نتيجه فرد عليرغم اينکه غذاي زيادي مي خورد? کاهش وزن پيدا مي کند.

 

بيماري کرون و کوليت اولسراتيو: هر دوي اين بيماريها? در اثر واکنش غيرطبيعي به سيسيتم ايمني بدن? باعث التهاب روده مي شوند. اما تفاوتشان در اين است که در کوليت اولسراتيو? فقط روده بزرگ درگير مي شود اما در بيماري کرون? هر بخشي از لوله هاي گوارشي ممکن است که دچار مشکل شوند. هم در کوليت اولسراتيو و هم در کرون? اسهال و انقباضات شکم ايجاد مي شود که باعث ميشوند که غذا خوردن براي فرد ناخوشايند شود. بنابراين يکي از علائم شايع در مبتلايان به اين بيماريها? کاهش وزن است.