گیاهخواری و سلامتی

گیاه‌خواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیر، لبنیات، تخم مرغ و عسل که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود. چندین نوع گیاه‌خواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت گیری گیاه‌خواران در برابر دام‌ها و فراورده‌های دامی متفاوت است. عده‌ای از گیاه‌خواران در کنار نخوردن و یا کمتر خوردن فراورده‌های جانوری با آزار و کشتار آن‌ها نیز مخالفند.
برخی از گیاه‌خواران از پوشیدن لباس‌هایی مانند چرم، ابریشم، و خز که از کشتن جانوران به دست آمده نیز پرهیز می‌کنند. در وگنیسم (Veganism) که گاهی «گیاه‌خواری کامل» هم نامیده می‌شود از همهٔ فراورده‌های جانوری، چه از کشتن جانوران به دست آمده باشند و چه با بهره‌گیری از آن‌ها (مانند لبنیات، تخم مرغ، عسل، و...)، پرهیز می‌شود.
امروزه در همهٔ کشورهای جهان گیاه‌خواران وجود دارند و در بعضی کشورها همانند هند، گیاه‌خواری دارای ریشه‌های تاریخی و مذهبی است.
با اینکه در پیش گرفتن رژیم گیاه‌خواری به شیوه‌های گوناگونی امکان‌پذیر است اما وجه مشترک تمام این شیوه‌ها پرهیز از خوردن گوشت حیوانات خونگرم است. 

کاهش خطر سرطان، از دیگر فواید گیاه‌خواری:

فواید گیاه‌خواری روی درمان سرطان نقشی ندارد اما خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

به طور کلی براساس مطالعات و تحقیقات انجام‌شده، افرادی که از رژیم گیاه‌خواری پیروی می‌کنند نسبت به افراد دیگر کمتر دچار بیماری‌هایی نظیر سرطان می‌شوند؛ اما این بدان معنا نیست که افراد وگان به طور کلی دچار بیماری سرطان نمی‌شوند. تنها درصد ابتلا به سرطان در آن‌ها کاهش یافته است.

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر کردیم رژیم گیاه‌خواری انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها به نوعی بر یک نوع سرطان تاثیر می‎گذارند. به عنوان مثال رژیم وگان یک محافظ در مقابل بیماری سرطان خانم‌ها است. همچنین افرادی که از رژیم غذایی لاکتو-اوو پیروی می‌کنند در مقابل سرطان روده و معده مقاوم‌تر هستند.

نکته مهم: تنها انتخاب سبک گیاه‌خواری باعث محافظت شما در برابر بیماری سرطان نمی‌شود بلکه انتخاب یک برنامه غذایی مناسب گیاه‌خواری باعث کاهش سرطان در افراد خواهد شد. فرد با خوردن میوه‌جات و سبزیجات در وعده‌های غذایی مختلف، ویتامین‌های گوناگونی را به بدن می‌رساند که همین امر موجب سلامتی می‌شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یکی از فواید گیاه‌خواری، کاهش سرطان به ویژه سرطان بانوان و سرطان دستگاه گوارش مانند روده و معده است.