تغذیه و سازگاری هورمون ها

 

 

چربي‌هاي غيراشباع را فراموش کنيد

 

حدود ??درصد از بدن انسان از چربي‌هاي اشباع شده وتک غيراشباع ساخته شده و تنها ?‌درصد اين چربي‌ها‌، چربي‌هاي چندغيراشباع هستند. نيمي از اين 3درصد چربي‌هاي حاوي امگا? است. روغن سبزيجات داراي ميزان بالايي از چربي‌هاي چندغيراشباع هستند و اين روغن‌ها در بدن ما جايگزين چربي‌هاي اشباع ‌شده شده‌اند. بدن ما براي بازسازي سلول‌ها و توليد هورمون به اين چربي‌ها نياز دارد.

 

وقتي به جاي ميزان مورد نياز بدن‌، به ميزان زيادي چربي‌هاي چندغيراشباع به  آن مي‌دهيم‌، بدن هم چاره‌اي ندارد جز آنکه اين چربي‌ها را با سلول‌هاي ما حين ترميم سلول‌ها يا توليد آنها تلفيق کند. مشکل آنجاست که چربي‌هاي چندغيراشباع شديدا ناپايدار بوده و به‌راحتي در بدن اکسيده مي‌شود که اين مسئله به بروز التهاب و تغييرات سلولي مي‌انجامد. پيشنهاد مي‌شود از خوردن روغن سبزيجات‌، روغن بادام‌زميني‌، مارگارين‌، روغن کانولا يا ساير روغن‌هايي که باعث تغيير شيميايي چربي‌ها مي‌شوند خودداري کنيد.

 

 

 

مصرف کافئين را کم کنيد

 

حقيقت اين است که مصرف زياد کافئين مي‌تواند در هورمون‌هاي درون‌ريز بدن اختلال ايجاد کند. سعي کنيد به جاي کافئين از دمنوش‌هاي گياهي استفاده کنيد. اگر نمي‌توانيد مصرف کافئين را کم يا قطع کنيد‌، سعي کنيد يواشکي يک قاشق روغن نارگيل را به فنجان قهوه خود اضافه کرده و خوب هم بزنيد.

 

 

 

از مصرف توکسين‌ها پرهيز کنيد

 

توکسين‌ها در آفت‌کش‌ها‌، مواد پلاستيکي‌، مواد شيميايي خانگي و حتي تشک‌ها وجود دارند که باعث ايجاد اختلال در هورمون‌هاي بدن مي‌شوند. اگر تعادل هورموني‌تان به‌هم خورده يا در تلاشيد باردار شويد‌، از اين مواد دوري کنيد. تا حدامکان از گرما دادن يا بسته‌بندي غذا در ظرف‌هاي پلاستيکي خودداري کنيد. از آفت‌کش‌هاي شيميايي يا تميزکننده‌ها هم استفاده نکنيد.

 

 

 

مکمل‌ها را در برنامه غذايي‌تان بگنجانيد

 

 

در دنياي امروز‌، ما با معيار نور خورشيد مي‌خوابيم و بيدار مي‌شويم و هنگام تمرينات ريلکسيشن يا ورزش روزانه ويتامين ‌D را از نور خورشيد و منيزيم لازم را از آب اقيانوس دريافت مي‌کنيم. اين ميان‌، مصرف مکمل‌ها مي‌تواند بعضي خلأها را پر کند. در اينجا از نظر بهترين فوق تخصص غدد در تهران  به برخي از آنها اشاره مي‌کنيم:

 

 

ماکا: از خانواده تربچه است که باعث افزايش توليد هورمون و ميل جنسي مي‌شود. بسياري از زنان با مصرف آن علائم پيش از قاعدگي‌شان کمتر شده و باروري آنها افزايش يافته و وضعيت پوستي آنها هم بهتر مي‌شود.همچنين  مصرف آن در مردان باعث بيشتر شدن توليد اسپرم و ميل جنسي آنها شده و خواب بهتري خواهند داشت.

 

منيزيم: منيزيم بسياري از واکنش‌ها را در بدن کنترل کرده و اغلب باعث خوابيدن بهتر مي‌شود (که براي هورمون‌ها امتياز مثبتي است). منيزيم در فرم‌هاي مختلفي وجود دارد؛ به شکل پودر‌، به شکل مايع يعني مي‌توانيد آن را به غذا يا نوشيدني‌هاي خود بر‌اساس دوز مورد‌نظر اضافه کنيد يا به شکل روغني که مي‌توانيد آن را روي پوست بماليد.

 

 

ويتامين D: ويتامين‌D پشتيبان عملکرد هورمون‌هاست. بهترين راه به‌دست آوردن آن از نور خورشيد يا مکمل‌هاي حاوي آن است.

 

 

ژلاتين: منبع غني کلسيم‌، منيزيم و فسفات است. ژلاتين باعث پشتيباني توليد و هضم سالم و کاهش التهاب در بدن خصوصا در مفاصل مي‌شود.

 

 

 

ورزش سبک را فراموش نکنيد

 

اگر دچار اختلال هورموني شده‌ايد‌، تمرينات ورزشي شديد مي‌تواند در کوتاه‌مدت باعث بدتر شدن اوضاع شود. اين ميان خواب اهميت زيادي دارد خصوصا در دوران متعادل شدن وضعيت هورمون‌ها‌، بنابراين بر تمرينات سبک‌تر مانند پياده‌روي يا شنا تمرکز کرده و از انجام تمرينات شديد و طاقت‌فرسا خودداري‌کنيد.

 

 

 

 

چيزهاي سنگين بلند کنيد

 

از آنجايي که فشار زياد به عروق بدن بسيار بد و مضر است‌، بلند کردن اجسام سنگين در بازه کوتاه مي‌تواند بسيار موثر باشد چرا که باعث بروز واکنش‌هاي مفيد هورموني مي‌شود. مي‌توانيد در سِت‌هاي ? تا ? تايي اسکات بزنيد تا خود را به چالش بکشيد‌، اما اگر قبلا اين تمرينات را انجام نداده‌ايد مراقب باشيد تا به خودتان آسيب وارد نکنيد.

 

 

 

کمي روغن نارگيل بخوريد

 

اين روغن براي سلامت هورمون‌ها بسيار مفيد است. در‌واقع بخش اعظم توليد هورمون‌ها را تامين کرده و مي‌تواند به کاهش وزن‌ و کاهش التهاب کمک کند‌، ضمن اينکه خواص ضدميکروبي و ضدباکتريايي هم دارد. براي اين کار بهتر است روزانه يک‌چهارم فنجان از آن را مصرف کنيد.

 

 

 

لپتين خود را تقويت کنيد

 

لپتين هورموني بسيار مهم است و اگر تعادل آن به هم بخورد يا اگر بدن شما نسبت به آن مقاومت نشان دهد‌، ساير هورمون‌ها هم نمي‌توانند به تعادل برسند. تنظيم هورمون لپتين مي‌تواند به افزايش باروري‌، کاهش وزن راحت‌تر‌، بهتر شدن روال خواب و کاهش التهاب بينجامد.