بهداشت عمومی گوش


عدم رسيدگي به بهداشت قسمت‌هاي داخلي و خارجي گوش نه تنها براي حفظ سلامت گوش و جلوگيري از ابتلا به انواع عفونت‌ها ضروري است، بلکه در بسياري از مواقع بر کيفيت شنوايي نيز تاثير گذار است.

 

 

 

مراقبت از گوش

 

اگر از دستگاه خاصي، نظير سمعک به صورت روزانه استفاده مي‌کنيد، بايد حتما آن را هر روز تميز کنيد تا هيچگونه عفونت يا بيماري به گوش شما منتقل نشود. دستورالعمل نحوه تميز کردن نيز در دفترچه راهنماي دستگاه وجود دارد و شما بايد مطابق آن عمل کنيد.

اگر از گوشواره استفاده مي‌کنيد، بايد آنها را هميشه تميز نگهداريد و بهتر است از نگهداشتن آنها در گوش خود براي طولاني مدت بپرهيزيد. استفاده از محصولات زيبايي براي موها، مانند انواع اسپري‌ها، مي‌تواند موجب آلوده شدن و در نهايت عفونت گوش‌ها شود. در نتيجه توجه به بهداشت گوشواره‌ها براي حفظ سلامت پوست گوش مهم است.

 

برخلاف تصور بسياري از ما، بهداشت فردي تنها در حمام روزانه و مسواک زدن خلاصه نمي‌شود. گوش‌ها، به عنوان يکي از مهمترين و حساس‌ترين اندام‌هاي بدن نيز بايد مورد توجه ويژه ما قرار گيرند. عدم رسيدگي به بهداشت قسمت‌هاي داخلي و خارجي گوش نه تنها براي حفظ سلامت گوش و جلوگيري از ابتلا به انواع عفونت‌ها ضروري است، بلکه در بسياري از مواقع بر کيفيت شنوايي نيز تاثير گذار است.

به طور کلي، گوش ما به سه قسمت تقسيم مي‌شود: گوش دروني، مياني و بيروني. آن قسمتي که مي‌تواند توسط خود ما در خانه تميز شود گوش بيروني است. براي تميز کردن ساير قسمت‌هاي گوش، به ابزار خاص و حرفه اي نياز است و به همين دليل بايد به دکتر مهدي احمدي  مراجعه کرد.

 

 

 

 

 

جرم داخل گوش

 

وجود ميزان معيني از چرک داخل گوش براي حفظ سلامت اين اندام مفيد است. اين چرک زرد رنگ از گوش در برابر انواع اشيا و عوامل بيروني نظير گرد و غبار و عفونت‌ها محافظت مي‌کند و مانع ورود حشرات به قسمت‌هاي داخلي گوش مي‌شود.

اما گاه اين چرک از ميزان عادي بيشتر شده و بر روي هم انباشته مي‌شود. اين پديده علل گوناگوني دارد. گوش برخي از افراد دچار نوعي اختلال آناتوميک است که موجب باريک شدن کانال گوش مي‌شود. در نتيجه چرک‌ها و ساير ضايعات نمي‌توانند به طور طبيعي به راحتي از گوش خارج شوند. در برخي موارد ديگر نيز استفاده مداوم از وسايلي نظير هدفون‌ها و ساير ابزار‌هايي که داخل گوش فرو مي‌روند مانع از خارج شدن چرک به طور طبيعي مي‌شوند. گاه نيز گوش برخي بيش از ديگران چرک توليد مي‌کند. اگر اين چرک از ميزان عادي بيشتر شده، بر روي انباشته و سخت شود، مي‌تواند بر کيفيت شنوايي تاثير بگذارد. برهم خوردن تعادل و صداي زنگ در گوش از ديگر آثار تجمع چرک داخل گوش است.براي خارج کردن اين نوع چرک از داخل گوش بايد به متخصص مراجعه کرد.

اما بسياري از مواقع، پيش از اينکه چرک گوش متراکم شود مي‌توان آن را با به کار گيري روش‌هايي در خانه، از گوش خارج کرد. امروزه اکثر متخصصان معتقدند که استفاده از گوش پاک کن، روش مناسبي براي تميز کردن گوش نيست. اين روش نه تنها خطرناک است، بلکه معمولا تاثير چنداني در خارج کردن ضايعات گوش نيز ندارد و گاه بيشتر موجب متراکم شدن آنها بر روي هم مي‌شود. استفاده از ساير وسايل تيز، مانند انواع سنجاق يا کليد نيز به طريق اولي مضر و خطرناک است.

البته توجه داشته باشيد که منظور ما از گوش تنها گوش بيروني است و هر گونه تلاش براي تميز کردن گوش مياني يا دروني خطرناک است و بايد از آن پرهيز کرد. اگر احساس مي‌کنيد چرک داخل گوش شما سخت شده است، مي‌توانيد قطره‌هاي مخصوص نرم کردن ضايعات داخل گوش را از داروخانه خريداري کنيد و آن را داخل گوشتان بريزيد تا اين ضايعات به راحتي از گوش خارج شوند. همچنين مي‌توانيد از مقداري روغن زيتون گرم (نه داغ) بدين منظور استفاده کنيد. معمولا پس از ريختن اين مواد داخل گوش، ضايعات سخت شده به تدريج نرم شدن و خود به خود يا با کمي مايل کردن سر از گوش خارج مي‌شوند. در غير اينصورت بايد به پزشک متخصص مراجعه کنيد. اگر ضايعات داخل گوش با شما لجبازي کنند، ممکن است پزشک براي خارج کردن آنها از وسايل ساکشن يا روش شستشو با آب استفاه کند.

 

 

 

 

 

پرهيز از صداهاي بلند

 

بهداشت گوش تنها در تميز کردن ضايعات داخل گوش خلاصه نمي‌شود. در بسياري موارد، سبک غلط زندگي نيز مي‌تواند سلامت گوش‌هاي ما را به خطر بيندازد. به همين منظور، يکي از مصاديق رعايت بهداشت گوش، پرهيز از صداهاي بلند و مداوم است. استفاده از انواع هدفون‌ها و گوش دادن به موسيقي با صداي بلند و به صورت مداوم به پرده گوش آسيب‌هاي جبران ناپذيري وارد مي‌کند. ناتواني در شنيدن برخي صداها به صورت واضح و شفاف، شنيدن صداي زنگ يا گوش درد همگي از علائم به خطر افتادن سلامت گوش‌هاي شما محسوب مي‌شوند. در صورت مشاهده اين علائم، بايد هر چه سريع‌تر به متخصص گوش مراجعه کنيد. همچنين قرار گرفتن در محيط‌هاي پر سر و صدا نيز مي‌تواند خطرناک باشد. شغل بسياري از افراد ايجاب مي‌کند آنها روزانه ساعات متوالي را در معرض صداهاي بلند قرار گيرند. به اين افراد توصيه مي‌کنيم حتما در طول مدتي که در معرض صداهاي بلند قرار دارند، از وسيله اي براي پوشاندن گوش خود استفاده کنند تا بدين وسيله آسيب کمتري به پرده گوش آنها وارد شود.

 

 

 

 

 

حداقل يکبار در سال به پزشک متخصص مراجعه کنيد

 

مراجعه به پزشک متخصص هر چند وقت يکبار در حفظ سلامت گوش و تشخيص به موقع انواع اختلالات، بسيار موثر خواهد بود. پزشک با بررسي وضعيت شنوايي شما از سلامت گوش‌هايتان مطمئن مي‌شود و در عين حال مي‌تواند ضايعات انباشته شده داخل گوش را با ابزار مخصوص خارج کند.