اولین نشانه‌های پنهان دیابت

 همان طور که مي‌دانيم، هورمون انسولين در لوزالعمده ترشح مي‌شود و مسئول کنترل ميزان گلوکز در خون است. افراد ديابتي، لوزالمعده‌شان به اندازه کافي انسولين ترشح نمي‌کند و قند به جاي توليد در سلول در خون ترشح مي‌شود

 

ديابت يک بيماري مادام العمر است که باعث افزايش بيش از حد قند خون در بيمار مي‌شود.

ديابت نوع 1 بيماري است که فرد از بدو تولد به آن گرفتار است و خود دخالتي در آن ندارد، اما ديابت(Diabetes) نوع 2 بيماري است که خود بيمار با بي‌اهميتي به رژيم غذايي به آن مبتلا مي‌شود. به گفته رئيس انجمن ديابت ايران، شيوع اين بيماري در منطقه خاورميانه از جمله ايران حدود ?? درصد و اين روند روز به روز در حال افزايش است.

 

همان طور که مي‌دانيم، هورمون انسولين در لوزالعمده ترشح مي‌شود و مسئول کنترل ميزان گلوکز در خون است. افراد ديابتي، لوزالمعده‌شان به اندازه کافي انسولين ترشح نمي‌کند و قند به جاي توليد در سلول در خون ترشح مي‌شود. بالا رفتن قند خون عوارض جسمي شديدي را به دنبال دارد. سازمان بهداشت جهاني(WHO) ديابت را شايع‌ترين بيماري غدد در جهان مي‌داند که سالانه عامل ? ميليون مرگ در جهان است.

 

در ديابت، سرعت و توانايي بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش مي‌يابد از اين‌رو ميزان قند خون افزايش يافته که به‌آن هايپرگليسمي مي‌گويند. وقتي اين افزايش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخريب رگ‌هاي بسيار ريز در بدن مي‌شود که مي‌تواند اعضاي مختلف بدن همچون کليه، چشم و اعصاب را درگير کند. همچنين ديابت با افزايش ريسک بيماري‌هاي قلبي عروقي ارتباط مستقيمي دارد؛ لذا غربالگري و تشخيص زودرس توسط متخصص غدد اين بيماري در افراد با ريسک بالا مي‌تواند در پيشگيري از اين عوارض مؤثر باشد. تشخيص و همچنين غربالگري(Screening) ديابت با انجام آزمايش قند خون ميسر است.

 

 

اولين علامت‌هاي هشدار دهنده ديابت در مراحل اوليه

 

 

تشنگي شديد، يکي از علائم بسيار شايع در بيماراني است که به تازگي به اين عارضه مبتلا شده‌اند و اغلب آن را ناديده مي‌گيرند.

 

فشارخون(blood pressure) بالا، اين عارضه که خود به تنهايي مي‌تواند تمامي ارگان‌ها و اندام‌هاي بدن را تحت تاثير قرار دهد و حتي ممکن است جانتان را نيز به خطر بيندازد. اگر فشار خون بالايتان با عطش فراوان و تکرر ادرار همراه بود به وجود بيماري ديابت در خود شک کنيد.

 

افزايش ناگهاني در اشتها و ولع در خوردن مواد غذايي شيرين يکي از عوامل جدي و تهديد کننده محسوب مي‌شود.

 

از دست دادن ناگهاني وزن آن هم بدون علت يکي از مهم‌ترين علامت‌هاي اين بيماري به شمار مي‌رود چرا که مي‌تواند از وجود ديابت يا سرطان خبر دهد.

 

تغييرات در خلق و خو، اگر باردار و يا يائسه نيستيد و درگير نوسانات خلقي شديد حتما به پزشک مراجعه کنيد چرا که ممکن است به ديابت نوع 2 گرفتار شده باشيد.

 

تجربه بي‌حسي و يا از دست دادن قدرت در پاهاي خود نشانه نگران کننده‌اي محسوب مي‌شود و مي‌تواند يکي از علامت‌هاي اين عارضه پر دردسر باشد.

 

زخم‌هايي که دير بهبود مي‌يابند نيز مي‌تواند نشانه وجود ديابت و سرطان باشد. اگر متوجه دير خوب شدن زخم‌هاي بدنتان شديد به سرعت به پزشک مراجعه کنيد چرا که اين علامت، نشانه‌اي از وجود بيماري سخت در بدنتان است.

 

بسياري از افرادي که بعد از سن ?? سالگي دچار ديابت مي‌شوند با رعايت يک رژيم غذايي حاوي سبزيجات، غلات کامل، حبوبات و ماهي و محدود کردن شديد فراورده‌هاي شيريني‌پزي و شکر و محدود کردن دريافت کربوهيدرات مي‌توانند حال خود را بهبود بخشند.